Overgangsnormen

Voor sommigen is het bij voorbaat duidelijk, voor anderen een spannend moment: ga ik over of niet? Bij de vraag of een leerling door kan naar de volgende klas, hanteert het Wim Gertenbach College heldere normen voor bevordering:

Algemeen:
Meetellende cijfers: Alle vakken tellen mee en wegen even zwaar.
Opmerking: cijfer 5 = één onvoldoende punt; cijfer 4 = twee onvoldoende punten; cijfer 3 = in klas 1 en 2: twee onvoldoende punten; in klas 3: drie onvoldoende punten. Als er een cijfer 1 of 2 op het rapport staat voldoet de leerling niet aan de overgangsnormen en wordt hij of zij dus niet bevorderd.

De overgang van 1 mavo naar 2 mavo
Bevorderd: bij niet meer dan twee onvoldoende punten of niet meer dan drie onvoldoende punten en minimaal één afgeronde 7 ter compensatie.

De overgang van 1 havo naar 2 havo
Bevorderd: bij niet meer dan twee onvoldoende punten. Bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde gezamenlijk is slechts één 5 toegestaan.

De overgang van 2 mavo naar 3 mavo
Bevorderd: bij niet meer dan twee onvoldoende punten of niet meer dan drie onvoldoende punten en minimaal één afgeronde 7 ter compensatie.

De overgang van 2 havo naar 3 havo
Bevorderd: bij niet meer dan twee onvoldoende punten. Bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde gezamenlijk is slechts één 5 toegestaan.

De overgang van 3 mavo naar 4 mavo
Bevorderd:
– bij één onvoldoende punt;
– bij twee onvoldoende punten en minimaal één afgeronde 7 ter compensatie;
– bij drie onvoldoende punten en minimaal één afgeronde 8 of twee keer een afgeronde 7 ter compensatie.
aanvullende eisen:
– minimaal een 5 voor Nederlands
– CKV is voldaan
– bij drie onvoldoende punten: ten minste één van de onvoldoende vakken wordt NIET gekozen als examenvak.

 

Uitzonderingen

In bijzondere gevallen heeft een leerling te maken met omstandigheden die zo zwaar wegen dat het logisch is dat de schoolprestaties eronder lijden. In die situatie kan de docentenvergadering voorstellen om een uitzondering te maken. De directeur beslist dan of de normen wel of niet van toepassing zijn en kan een leerling alsnog toelaten tot het volgende leerjaar. Dit komt in de praktijk zelden voor.

‘We zorgen samen voor een veilige en vertrouwde omgeving’